09.06.2020

Avoimet kylät verkossa -päivässä mukana 13 kylää Pohjois-Karjalasta

Kylät toteuttavat digiloikan Avoimet Kylät -päivänä! – Pohjois-Karjalassa julkaistaan muun muassa ulkoilureittejä ja kuvagallerioita
Kuva tulossa

Avoimet Kylät -päivä järjestetään tänä vuonna poikkeuksellisesti verkossa. Avoimet Kylät verkossa -päivä toteutetaan 13. kesäkuuta. Päivän toteutuksessa kylät julkaisevat verkossa esimerkiksi videon ulkoilureiteistä ja retkeilykohteista, kuvagallerian vanhoista kuvista, kyläkolumnin, kylähistoriikin lyhennelmän tai vaikkapa podcastin kylän elämästä. Kylä tuottaa ja päättää sisällön ja päivän tavoitteena on digiosaamisen vahvistaminen ja yhteisen näkyvyyden hyödyntäminen.

Päivän yhtenä teemana on ulkoilu ja lähiliikuntapaikat. Tavoitteena on esitellä kylien ulkoilu- ja liikuntapaikkoja verkossa, jotta ihmiset löytävät paremmin kylien ulkoilumahdollisuuksien pariin. Tapahtumapäivänä avoimetkylat.fi-sivustolle julkaistaan Suomen kartta, josta pääsee linkkien avulla tutustumaan kylien tuottamaan sisältöön. Päivän julkaisuissa käytetään tunnistetta #avoimetkylät.

Pohjois-Karjalasta päivään osallistuu 13 kylää eri puolilta maakuntaa. Päivän aikana kylät tuovat esille muun muassa ulkoilureittejä, kuvagallerioita ja videoita kylistä. Mukana on myös ainakin yksi kylähistoriikin julkaisu. Osa kylistä tuottaa päivään useamman julkaisun.

 

Mukana päivässä ovat: 

Rikkavesi Outokummusta

Saramo, Sivakka, Savilahti, Mujejärvi ja Valtimo Nurmeksesta

Mattisenlahti-Puromäki Liperistä

Vuonislahti Lieksasta

Kunnasniemi Kontiolahdelta

Kovero, Niva ja Uimaharju Joensuusta

Muljuja Kiteeltä

 

Avoimet Kylät verkossa -päivän pääasiallinen julkaisukanava on kylien omat verkkosivut ja Facebook. Kylä julkaisee materiaalin omalle sivuilleen tai kanavalleen. Lisäksi päivän materiaalia voi julkaista kylän Youtube-kanavalla ja Instagramissa. Linkit kylien omiin kanaviin julkaistaan tapahtumapäivänä osoitteessa www.avoimetkylat.fi. Sivustolle julkaistaan Suomen kartta, josta pääsee tutustumisretkelle satoihin kyliin.Tarkoituksena on, että päivään tuotettu sisältö toimii kylien markkinointimateriaalina koko kesän ajan. Parhaillaan käynnissä oleva kesä tulee olemaan lähimatkailun ryntäys, joten verkkomateriaali ohjaa ihmisiä vierailemaan kylien upeissa kohteissa omatoimisesti kesän aikana.